29 Σεπτεμβρίου | Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς

29 Σεπτεμβρίου | Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς
AT THE HEART OF THE HEALTH

Η Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς (WHD: World Heart Day) καθιερώθηκε για πρώτη φορά το 1999 και γιορτάζεται φέτος στις 29 Σεπτεμβρίου από τη Διεθνή Ομοσπονδία Καρδιάς (World Heart Federation) με την υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO: World Health Organization). Στόχος της WHD 2017 είναι να ενδυναμώσουμε την καρδια μας, κάνοντας μικρές αλλαγές που μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική διαφορά και να εμπνεύσουμε και τους γύρω μας να κάνουν το ίδιο.

Γιατί όμως γιορτάζεται αυτή η μέρα;
Γιατί απαιτείται μία παγκόσμια ημέρα, δεκάδες καμπάνιες και δράσεις από ποικίλους φορείς για τα καρδιαγγειακά νοσήματα;

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούν σήμερα μεγάλο ιατρικό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα, καθώς εξακολουθούν να είναι η κύρια αιτία θανάτου και αναπηρίας στον κόσμο. Πάνω από 17,5 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο από καρδιαγγειακές παθήσεις, με τη χώρα μας να συγκαταλέγεται πλέον στο δυσμενή κατάλογο των χωρών που πλήττονται περισσότερο στην Ευρώπη.

Τι είναι όμως τα Kαρδιαγγειακά Nοσήματα;
Οποιαδήποτε ασθένεια της καρδιάς, αγγειακή νόσος του εγκεφάλου ή ασθένεια του αιμοφόρου αγγείου αποτελεί καρδιαγγειακή νόσο. Οι πιο διαδεδομένες καρδιαγγειακές παθήσεις περιλαμβάνουν στεφανιαία νόσο (π.χ. καρδιακή προσβολή) και εγκεφαλοαγγειακή νόσος (π.χ. εγκεφαλικό επεισόδιο). Άλλα Καρδιαγγειακά νοσήματα είναι: η αρτηριακή υπέρταση, οι όγκοι καρδιάς, τα εγκεφαλικά ανευρύσματα, η δυσλειτουργία του καρδιακού μυ όπως για παράδειγμα η καρδιομυοπάθεια, οι βαλβιδοπάθειες αλλά και οι συγγενείς καρδιοπάθειες.

Τι προκαλεί όμως αυτά τα νοσήματα;
Οι ευρέως γνωστοί, κύριοι παράγοντες κινδύνου για την εκδήλωση των καρδιαγγειακών νοσηµάτων είναι το κάπνισμα και το παθητικό κάπνισμα, η αυξηµένη αρτηριακή πίεση και η υψηλή χοληστερόλη του αίµατος (υπερλιπιδαιμία), παράγοντες οι οποίοι σχετίζονται άµεσα µε τον ατοµικό τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες καθώς και µε τα επίπεδα της σωµατικής δραστηριότητας. Άλλοι παράγοντες που συνδέονται µε τις καρδιαγγειακές παθήσεις περιλαµβάνουν την παχυσαρκία, το σακχαρώδη διαβήτη, την υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύµατος και την ψυχοκοινωνική πίεση. Σημαντικοι, αλλά μη αναστρέψιμοιί παράγοντες αποτελούν επίσης η ηλικία, το οικογενειακό ιστορικό, το φύλο και η φυλή του ατόμου.

Πώς μπορούν να προληφθούν τα Καρδιαγγειακά Νοσήματα;
Με βάση τα στοιχεία του WHO, το 80% των πρόωρων θανάτων προκαλούμενων από καρδιακά νοσήματα και αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, θα μπορούσαν να αποφευχθούν υιοθετώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Ο έλεγχος βασικών παραγόντων κινδύνου όπως η διατροφή, η σωματική άσκηση, η χρήση καπνού και η αρτηριακή πίεση μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο.

Ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα μπορείς να κάνεις και εσύ την αλλαγή για την καρδιά σου.
Γνώρισε τον κίνδυνο! Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζεις όλους τους δείκτες που αφορούν την υγεία σου, κάνε συχνά check ups ώστε να είσαι πάντα ενήμερος για την κατάσταση της υγείας και του σώματος σου. Μάθε τα επίπεδα γλυκόζης σου, την αρτηριακή σου πίεση, τα επίπεδα χοληστερόλης και τον δείκτη μάζας σώματος (BMI) .

Φρόντισε την διατροφή σου! Κάνε απλές αλλαγές στην διατροφή σου και μείωσε τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά. Προσπάθησε να τρως όλο και λιγότερο επεξεργασμένα και προμαγειρεμένα φαγητά που περιέχουν πολύ ζάχαρη και λίπος. Επίλεξε να πίνεις νερό και φρέσκους χυμούς αντί για αναψυκτικά η άλλα ποτά που περιέχουν ζάχαρη. Αντικατάστησε τα γλυκά με φρούτα. Προσπάθησε να τρως 5 μερίδες φρούτα ή λαχανικά την ημέρα. Μείωσε την κατανάλωση αλκοόλ και fast food.

Κίνησε την καρδιά σου! Φρόντισε την υγεία της καρδιάς με το να αθλείσαι περισσότερο. Στόχευσε σε 30’ άσκηση, 5 φορές την εβδομάδα. Αθλήσου με κάθε ευκαιρία, πάρε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ, κάνε ποδήλατο αντί να πάρεις τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή το αυτοκίνητο σου. Αθλήσου με οικογένεια και φίλους για να έχεις περισσότερο κίνητρο. Οι καλύτεροι τύποι ασκήσεων είναι: η αερόβια άσκηση (περπάτημα, jogging, κολύμπι, ποδήλατο), οι ασκήσεις που ενδυναμώνουν τους μύες και σε βοηθούν να καις περισσότερες θερμίδες και να ελέγχεις το βάρος σου.

Αγάπα την καρδιά σου! Σταμάτα το κάπνισμα, είναι το καλύτερο που μπορείς να κάνεις για να μειώσεις τον κίνδυνο για εσένα και τους γύρω σου. Σε 2 χρόνια από την διακοπή του καπνίσματος, ο κίνδυνος για στεφανιαία νόσο μειώνεται ραγδαία, σε 15 χρόνια ο κίνδυνος για τα καρδιαγγειακά εξισώνεται με αυτόν ενός μη καπνιστή. Αν έχεις πρόβλημα με την διακοπή του καπνίσματος, ζήτα την βοήθεια ενός επαγγελματία.

Η HelMSIC στα πλαίσια της προσπάθειας για την πρόληψη των καρδιαγγεικών νοσημάτων, τα προηγούμενα χρόνια διοργάνωνε το πρόγραμμα Heart Choices που στόχευε στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση τόσο των φοιτητών Ιατρικής όσο και του κοινού για τα νοσήματα αυτά. Αυτή την χρονιά θα διοργανωθεί από το Health Festival | 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Φοιτητών Ιατρικής για τη Δημόσια Υγεία που θα έχει σαν κεντρικές θεματικές το Σακχαρώδη Διαβήτη και τα Καρδιαγγειακά Νοσήματα,  εστιάζοντας κυρίως στην πρόληψη τους και στην υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής.

Συγγραφείς: Αλληγιάννη Σουζάνα, Κούτρα Ιωάννα, Τομέας Δράσης για την Δημόσια Υγεία. 

Διάβασε περισσότερα εδώ:
https://www.world-heart-federation.org/
https://www.worldheartday.org/

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/
https://www.youtube.com/watch?v=x_tzqZe9YfI